mandag 17. februar 2014

Treningspartner og helstekt svinefilet med søtpotetmos

God mandagskveld alle.

Planen i dag var å ta intervalløkt på mølla, men jeg endte opp med å løpe ute. Det var litt surt og kaldt med sludd i lufta, men jeg kan love at jeg blei fort varm. Da jeg kom hjem logga jeg meg på trenpanett.no og tok en runde med styrketrening, helkropp. Jeg kan ikke få lovprist opplegget nok. Og i dag var jeg ekstra heldig fordi jeg fikk en super treningspartner og motivator. Lillesnuppa mi på 2 år heiv seg med og tok knebøy så det kost etter. Og da det var tur for rumpesqueeze kom hun og satte seg på magen min og var ekstra vekt så gjett om den øvelsen blei effektiv da. Og helt i min ånd. Sunnere - sammen. For hele familien!


Juhuuuu mamma! No kjøøøøøøør vi! Kåmm ån!

Til middag i dag ble det gårsdagens middag, siden vi var på middagsbesøk i går. Helstekt svinefilet med mos av søtpoteter. Og brokkoli som ekstragrønnsak. 

Svinefilet får man ofte kjøpt på tilbud på butikken. Det er magert og godt kjøtt og med litt marinade får man en nydelig smak. Denne gangen hadde jeg kjøpt ferdig marinert svinefilet i Sverige, men søker du på nettet etter marinader finnes det mange varianter. Og har man ikke lyst til å lage selv så kan jeg anbefale de ferdige marinadene til Santa Maria. Særlig den med hvitløk og urter er favoritt her i huset.

Sånn gjør du det: 
Beregn 150 gram kjøtt pr pers. (Til menn beregner du 200 gram)
Tørk av marinaden fra kjøttet. 
Varm stekepanna og ha oppi litt olje evt en liten ss smør. 
Brun fileten på alle sider. 
Hell oppi 1 dl vann, skru ned plata på 2 og legg på lokk.
La fileten ligge og surre mens du lager resten av maten.
La den hvile litt og skjær opp i fine stykker.



Mos av søtpoteter (4 porsjoner):800 gram søtpotet
2 fedd hvitløk
saften av 1/2 lime
vann

Skrell søtpoteten og skjær i biter og legg i en kjele sammen med hvitløk. Press en 1/2 lime over og fyll på med vann til det dekker søtpotetene. Kok opp under lokk og kok til søtpotetene er godt møre. Hell av kokevannet. Bruk en rotmoser og stapp alt sammen med 1 ss smør. Bland inn 1 dl melk. Smak til med salt og evt pepper.

Mos av søtpoteter er blitt en skikkelig favoritt her i huset. Prøv det sammen med f.eks kjøttkaker eller pølser. Eller koteletter som jeg har skrevet om før.



Ønsker du å få tilsendt ukentlig nyhetsmail med forslag til sunn og variert ukesmiddagsmeny? Send en mail til sunneresammen@gmail.com  
Mailen blir sendt ut hver fredag sånn at du har god tid til å planlegge handleliste og gjøre innkjøp. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar