fredag 14. februar 2014

Oooooh! Pizza og juice! Og planlegging av "Sunnere - sammen!-kurs"

God fredagskveld godtfolk. Nå var det sannelig godt med helg. Det har vært ei travel uke, litt småsjaber har jeg også vært og heftig karneval på jobb i dag, så da var det perfekt å starte helga med pizza. Jeg har skrevet om min sunne og gode pizza i et tidligere innlegg, her. Jeg kan bare ikke få forklart nok hvor god pizza med grov pizzabunn er. Det smaker liksom helt annerledes og så er det jo så mye mer mat i det enn i hvetemelsbunn, så man blir jo fortere mett.

Det var populært hos lillesøster at mamsn var pusekatt i barnehagen i dag. 

Som kveldskos dro jeg fram juiceren min og lagde skikkelig energibombe av en juice til storesøster og meg. Appelsin, ananas, gulrot, lime og ingefær gjorde susen. Til en halv liter juice brukte jeg:

2 appelsiner
1/4 ananas
2 gulrøtter
1 lime 
4 cm ingefær

Appelsiner er proppfulle av c-vitaminer. Ananas er også en god kilde til vitamin C, samt vitamin A. I tillegg inneholder ananas et fordøyelsesfremmende enzym, bromelain, som stimulerer og letter nedbrytingen av tungt fordøyelig mat. Ananas skal også være betennelseshemmende. Gulrot inneholder vitamin A, har høyt fiberinnhold, og inneholder betakaroten, noe som gjør at du ved jevnlig inntak får fin brunfarge til sommeren. Lime tilhører også sitrusfamilien og er en god kilde til vitamin C og A. Ingefær er selve rosinen i pølsa. Ingefær har så masse gode egenskaper at det er et helt studie i seg selv. Viktigst av alt er kanskje at den nedsetter risikoen for hjerte- og karsykdommer fordi den er blodfortynnende (obs obs hvis du går på blodfortynnende medisin!! Konferer med lege). 

Nam nam!! 


Juicing har blitt mer og mer populært og salget av juicepresser og - sentrifuger har gått rett til himmels. Det finnes juiceoppskrifter for det meste. Søk litt på nettet så finner du sikkert mange spennende juicer. Del gjerne oppskrifta med meg :) Her er for eksempel oppskrift til noen detox-juicer. 

Helt på tampen kan jeg nå fortelle at jeg har bestemt meg for å starte kurs i Sunnere-sammen! To kurs er konkret under planlegging (I Buvika og på Løkken verk), og mange andre ideer skribles på papiret. I tillegg planlegger jeg et samarbeid sammen med damene bak nettstedet trenpanett.no Det kan bli et skikkelig spennende og bra opplegg. Kunne du tenke deg å delta på kurs så send meg en mail.

Har du ikke forska på trenpanett.no?? Da synes jeg så absolutt du burde ta en titt og se om det kan være noe for deg. De har masse forskjellige typer trening på forskjellige nivåer og som passer for store og små, gammel og ung. Og flere treningsvideoer kommer. Her kan du trene når du vil og hvor du vil, så lenge du har internettilgang. Og ikke er det dyrt heller. 

Da gjenstår det bare å ønske dere alle en super fredagskveld. Tudeliduuuu :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar