tirsdag 18. februar 2014

Mamutsalg, Iherb, matvaretesting og fiskegrateng


Ohoooi! I kveld har jeg mye på hjertet!! Lag deg en kopp te og les til øyet blir stort og vått.

Dagen i dag starta med at jeg var en tur i "Bartebyen" sentrum. Jippi - Mamutsalg!! Jeg fant to bøker på Norli i Nordregate som fikk lov å være med meg hjem. Den ene heter 50 snarveier til fettforbrenning og den andre heter Tren deg sprek, spis deg slank. Nå har jeg ikke rukket å finlest dem enda, men jeg kan si såpass mye at her er det mye bra lesestoff og mange bra tips. Særlig sistnevnte bok kan være et nyttig redskap for deg som ønsker å komme i bedre form og kvitte deg med noen kilo. I denne boka finner du både gode treningsprogrammer for nybegynnere og tips og oppskrifter til mat. Jeg gleder meg til å ta med bøkene på senga og begynne å finstudere i kveld.

Bøkene kostet kr 149 pr stk.

På vei hjem var jeg innom butikken. Jeg var så spent på en del av de nye matvarene som kommer i butikken i disse dager. I handlekurven havna to forskjellige salater. En youghurt i salat med skinke, agurk og hvitløk (230 kcal pr 100 gram) og youghurt i salat med reker, ingefær og pepperrot (185 kcal pr 100 gram). Begge fra Delikat. Jeg plukka også med meg den nye ketchupen med 50% mindre sukker og søtet med stevia. (65 kcal pr 100 gram) Et kjempebra alternativ til den som ikke har tilsatt sukker, men derimot søtet med aspartam. Og helt til slutt fikk jeg med meg den nye, magre cottage cheesen med eple, pære og vanilje (92 kcal pr 100 g). 

Salaten med skinke var kjempegod på brødskiva. Den med reker var...tja... ikke sååå god. Det var en slags merkelig ettersmak. Kanskje pga pepperrota? Ketchupen sto til mer enn godkjent og på kveldsknekkebrødet blei det testa cottage cheese. Den var YAMMY!!! Oooh! Trenger ikke ha på noe ekstra søting i form av syltetøy eller noe. 

Ketchup og yougurtsalater med hhv skinke og reker

Hjemmebakt grovbrød med skinesalat og rekesalat var både godt og mettende. 

Den nye, magre cottage cheesen med eple, pære og vanilje anbefales!!! 

Etter lunsjen var fortært ringte DHL. De kom med pakke til meg fra Iherb. Godsakene som kom denne gangen var en stor boks mandelmel, en boks D-vitaminer, stevia med mørk sjokoladesmak og sukkerfri gelegodis med C-vitaminer. D-vitaminer må vi bli seriøst flinkere til å ta om vinteren!!! Flere og flere studier tyder på at vi får i oss alt for lite og at D-vitaminmangel og overvekt ofte har en sammenheng. Og så var det steviadråpene mine da. Til dessert i dag tok jeg et par ss mager cottage cheese, 4 dråper steviasjokolade og noen biter appelsin. De steviadråpene satte en fantastisk god sjokoladesmak på cottage cheesen og sammen med appelsinene ble det så godt at jeg måtte styre meg for å ikke spise mere. 

Godsakene fra Iherbpakken min. I tillegg fikk jeg med meg en hudkrem. Alt for under 200 kr. 

Til middag i dag sto hjemmelaget fiskegrateng på menyen. Populært for store og små. Her er oppskrifta jeg bruker til 4 personer:

400 gram torskefilet kokes og deles i biter. 
2 dl tørr fullkornspasta kokes i lettsaltet vann
Evt litt snittet purre

Hvit saus:
4 dl lettmelk
2 ss hvetemel
3 egg
salt, pepper og muskatnøtt
Brødrasp

Lag meljevning av litt av melka og melet. Kok opp resten av melka og tilsett jevninga. Visp hele tiden for det brenner seg lett fast. La det koke i minimum 5 minutter for å få vekk melsmaken. Smak til med salt, pepper og muskat. Ta kjelen av plata og avkjøl bittelitt. Tilsett 3 eggeplommer. Bland makaroni, fisk og saus (og evt purre) i ei ildfast form. Stivpisk eggehviter og vend forsiktig i forma. Strø på litt brødrasp. Stek på 220 grader i 20 minutter. Server med kokte poteter og kokt gulrot. Evt raspet gulrot. 


Og heeelt til slutt. I morgen tror jeg at "Styrketrening for jenter" kommer i posten. Da blir det giveawayinnlegg. Følg med - følg med!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar