søndag 2. februar 2014

Langtidsstekte koteletter med søtpotetstappe.


I går var jeg jo på "asiabutikk" og handla. Og for første gang handla jeg med meg søtpoteter hjem. Jeg har lest så masse om søtpoteter i det siste at jeg fant ut at dette måtte jeg prøve.

Sakset fra bama.no:

Søtpotet er svært rik på betakaroten, i tillegg til å gi deg vitamin C, kostfiber og andre næringsstoffer. Betakarotenet virker beskyttende på alle kroppens celler, blant annet mot skader på arvestoffet som igjen kan lede til kreft. Betakarotenet kan også farge huden din lekkert solgyllen - helt uten bivirkninger!

Bama har en egen side om informasjon om søtpotet, samt oppskrifter. Den finner du her.

Jeg googlet etter oppskrifter og fant inspirasjon til stappe av søtpoteter i bloggen til Silje Bjørnstad

Helt enkelt skrelte jeg 2 søtpoteter og delte dem i biter. Hadde dem i en kjele med vann og skvisa safta av 1/2 lime og putta oppi 2 hvitløksfedd og litt salt. Dette kokte jeg til søtpotetene var møre. Helte av vannet og putta oppi ei lita ss smør og en skvett melk. Og stappa i vei med stapperen min. Man kan sikkert også bruke stavmikser, men jeg synes ofte at mos blir veldig seig når man bruker stavmikser. Smak til om du må ha mer salt og evt pepper.

I god tid før jeg begynte med stappa stekte jeg koteletter i steikepanna til de fikk en gylden skorpe. Da strødde jeg på litt hvetemel og helte oppi 5 dl vann og hadde på lokk. Dette sto og putra på svak varme i et par timer. Lager man koteletter på denne måten blir de skikkelig møre. Og med kokt brokkoli ved siden av ble dette virkelig et sunt og godt herremåltid.


La meg få høre om du har prøvd søtpotet og om du har noen gode oppskrifter. For dette vil jeg bruke mer av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar