onsdag 5. februar 2014

Fornuftig frokost og torsk til middag.

Jeg fant ut at jeg måtte skrive et innlegg om frokost. Etter min mening er frokosten det viktigste måltidet om dagen. Etter ei (forhåpentligvis) god natts søvn der forbrenninga har vært på sitt laveste i løpet av døgnet trenger kroppen drivstoff for å komme i gang igjen. Mange hopper over frokosten og spiser ikke før langt ut på dagen. Det som skjer da er man blir stupsulten utover dagen og hiver innpå det man kommer over og i alt for store mengder.

Så - hva skal man spise til frokost da? Først - styr unna store mengder frokostblandinger! De inneholder som regel masse sukker. Joda, det står sikkert at de inneholder store mengder fiber. Men med alt sukkeret som er tilsatt kan fort skåla med frokostblanding inneholde flere hundre kalorier. Ta nå f.eks Fitness fruit fra Nestle. Den inneholder 362 kcal pr 100 gram. Og hele 26,3 gram sukker. Det vil si at 1/4 av de hundre grammene med musli er sukker!!! Hvis du vil sjekke flere frokostblandinger kan du lese testen til Bra Mat her.


En god frokost bør være balansert med både karbohydrater, fett og proteiner. Mengden frokost kommer an å om du skal ned i vekt eller om du bare vil spise sunt for å holde vekta. Skal du ned i vekt og teller kalorier så bør en frokost være på rundt 200 kalorier. Da er to knekkebrød med skinke for lite! Spiser du to grovbrødskiver med 40 gram magert pålegg er du oppe i ca 200 kcal. Du kan gjerne spise knekkebrød i stedet for brød. Da bør du spise 3 knekkebrød. I tillegg bør du drikke et glass melk, gjerne ekstra lettmelk med D-vitamin. Og grønnsaker. Fyll på med tomat, agurk og paprika eller hva du nå enn liker. Du kan også bytte ut 1 grovbrødskive med et kokt egg. Egg er en fin kilde til sunt fett og proteiner. Proteinrik mat gjør at man holder metthetsfølelsen lengre utover formiddagen.

Det finnes masse gode oppskrifter på grovt brød. Grete Roede har et brød som heter Geir Olsens Grete Roede brød. Det er et saftig og smaksrikt grovbrød som holder seg lenge. Her er oppskrifta. Et tips kan være å øke væskemengden sånn at det blir et "non-knead brød". Jeg liker det best.

På tampen av innlegget, i dag sto torsk på menyen. Jeg var ikke potetsulten, så jeg kokte ekstra masse grønnsaker. På grunn av travel dag og seinvakt ble det frossengrønnsaker. Men det er ganske mye bedre enn ingen grønnsaker! Jeg toppet det hele med et par ss mager kesam og drysset på litt sitronpepper. Yuuum! Fisk må man spise mer av.



Gi meg din beste fiskeoppskrift :) 

1 kommentar:

  1. Hei
    Du liker også Geir Olsens GR-brød, ser jeg. Har bakt Geir Olsens Grethe Roede-brød idag igjen, knallgode! Brukte oppskrifta også for flere år siden, men ga bort Kenwood-en og da ble det slutt. Nå har jeg kjøpt Ankarsrum, og den er utrolig flott å bake med. Det er inspirerende når du får så bra bakst. Men, tilbake til Geir Olsens brød: Før var oppskrifta helt grei. Men, nå som jeg bruker den nye maskinen med eltekloen, så blir det for lite væske!?? Jeg hadde i 5 dl ekstra vann (skal være 10 liter totalt, derav 7,5 dl vann), og plussa på med 200 gram hvetemel (er 1,8 kg mel, derav 0,9 hvetemel). Litt merkelig at det er så anderledes?Har sjekka oppskrifta på nettet, og notatene mine er riktige.

    SvarSlett