lørdag 15. februar 2014

Topptur og enchiladas til middag. Og pannekaker til dessert.


God lørdagskveld alle. Etter en litt lat dag i går var det godt å bevege seg i går. Jeg og husets 16 åring bestemte oss for å kle på oss og ta oss en topptur til Vottåkammen (Skaun kommune) i vinden. Fra parkeringsplassen er det ikke så langt. 1 km bare. Men kraftige stigninger, så vi fikk virkelig pulsen opp. Hardfrosset snø var det også, så det var partier som var kjempeglatte. Men vi kom oss opp og ble belønnet kjempeutsikt utover Trondheimsfjorden. Og jeg måtte jo selvfølgelig ta et stunt på toppen.


Til lørdagsmiddag i dag sto Enchiladas på menyen. Enchiladas er fylte tortillalefser. Typisk nok hadde jeg glemt å kjøpe fullkornslefser til meg selv, men for en gangs skyld unte jeg meg vanlig lefse. 

Til 4 personer trenger du:

4 tortillalefser, gjerne fullkornslefser
500 gram svinekjøttdeig (du kan fint bruke kyllingkjøttdeig, karbonadedeig eller vanlig kjøttdeig)
1 løk
2 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater
1/2 glass medium tacosaus
1 boks maiskorn
1 paprika i biter
raspet ost. 
Salat som tilbehør


Varm litt olje i ei dyp panne eller jerngryte. Varm 1 ss olivenolje og blank løk og hvitløk et par minutter. Ha oppi kjøttdeigen og stek. Tilsett krydder, hermetiske tomater og tacosaus. La putre litt. Tilsett mais og paprika. Avkjøl. Fordel fyllet på lefsene, strø på litt ost på hver lefse og rull sammen. Legg på bakepapirkledd stekeplate. Strø gjerne litt ost på toppen. Stek på 225 grader midt i ovnen i 5-7 minutter. Server med salat ved siden av. Hos oss bruker gubbelure litt lettrømme (mager kesam går også fint) og jeg liker guacamole. Jeg var litt smålat i dag, så jeg kjøpte ferdig i ferskvaredisken på butikken. Den milde varianten er utrolig god synes jeg. Og består hovedsakelig av avocado og ikke kunstige greier.


Til dessert lagde vi banan/havregrynpannekaker. Jeg gjorde en vri på oppskrifta jeg fant så mine pannekaker lager du sånn:

2 godt modne og moste bananer
1,5 dl store havregryn
2 ss PB2 med sjokoladesmak
5 dråper stevia med vaniljesmak

Bland alt sammen og stek små lapper i panna. Jeg fikk 6 lapper av denne oppskrifta. Server med litt mager vaniljekesam og friske blåbær. Eller annet du liker. Nydelig og godt. Disse kan fint brukes som frokost og lunsj også.


PB2 har jeg skrevet om i to tidligere innlegg. Her og her.  Jeg minner igjen om at har du aldri handlet på Iherb før så kan du bruke rabattkoden HRK170. 

Da ønsker jeg alle dere flotte mennesker en kjempefin lørdagskveld. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar