søndag 2. februar 2014

Styrketrening og salatlunsj

I dag var det skikkelig vårstemning da jeg sto opp, så etter å ha inntatt et halvt eple heiv jeg på meg treningsklær og løp/gikk en rask tur. Da jeg kom hjem starta jeg på februarutfordringa. Den går ut på 3 x minimum 15 min styrketrening i uka. Så lite skal faktisk til for å styrke muskulaturen og stramme opp. Det finnes en haug med øvelser man kan gjøre uten å måtte dra til treningsstudio. Favorittmageøvelsen min trenger jeg hjelp til. Da ligger jeg på gulvet og så står gubben ved hodet mitt og jeg holder rundt beina hans. Strake bein løftes opp og han slenger dem mot gulvet igjen. Jeg må stoppe bevegelsen før de treffer gulvet og få dem opp igjen. Det er tuuungt. Men effektivt. Og som jeg har skjønt - det skal være litt vondt og tungt å trene styrke. Ellers hjelper det ikke.

Dette er øvelser du fint kan gjøre hjemme. Start med 30 sek (eller lengre) jumping jacks. Så kjører du de andre øvelsene i repetisjoner som passer ditt nivå. Det kan være fint å starte med 3 x 10 repetisjoner.

Når man har trent er det kjempeviktig å få i seg næring. Karbohydratlagrene er tomme og man må fylle på. Proteiner er muskelbyggerstoff og sunt fett i små mengder er også bra. Så et måltid med karbo og proteiner er lurt!

Jeg lagde meg en digg salatlunsj av restene fra kebaben i går. Masse god blandingssalat i skåla, 30 gram kebabkrydret karbonadedeig (som var igjen fra i går), 1 kokt egg i skiver og et par ss hjemmelaget kebabdressing fra i går på toppen. Oppskrifta på den sunne kebaben finner du i gårsdagens innlegg. Nydelig!!

Restesalaten min

I kveld skal jeg på det siste Grete Roede-møtet mitt. Jeg har ikke veid meg på 2 uker, så det skal bli spennende å se hva vekta sier. Uansett vet jeg at jeg har brukt disse to ukene til å gjøre noe med helsa mi. Jeg har spist sunn og god mat og trent mye. Det er en skikkelig investering for fremtia. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar