torsdag 6. februar 2014

Lihkku beivviin, sunn finnebiff og reinsdyrkjøtt forøvrig

Lihkku beivviin - gratulerer med dagen til alle samefolk.

Og som den halvsamen jeg er måtte jeg selvfølgelig lage finnebiff til middag i dag. Reinsdyrkjøtt er utrolig smaksrikt og magert kjøtt som fint kan brukes både til hverdags og fest. Det som kan bremse litt er prisen, den er litt stiv. Men en 400 grams pose med reinsdyrskav kan brukes til så mangt. Hva med reinsdyrwok, reinsdyrskav i pita eller en deilig viltgryte?

I dag var som nevnt finnebiff på menyen. Det finnes utallige varianter av finnebiff og de fleste kjenner den kanskje som fullstappa med rømme og fløte. Noen ganger kan man selvfølgelig kose seg med "feitmat", men når man holder den magre linja som jeg gjør for tia lagde jeg min egen magrere variant.


Lihkku beivvin, morgenkaffe i koppen og finnebiff til middag. 

For å lage min magrere finnebiff til 3 personer trenger du:
400 gram reinsdyrskav
1/2 løk i biter
8-10 champingnon i skiver. (Gjerne mere hvis du er glad i champingnon)
2 ss hvetemel
3 dl vann
1 boks ekstra lett rømme (rømmekolle)
1 buljongterning
salt og pepper
Evt einebær eller annen type viltkrydder. 
1/2 pose blomkålblanding

Varm ei jerngryte (eller stekepanne) og ha oppi 1 ss smør. Stek reinsdyrskavet, løken og soppen. Strø over hvetemel og vend inn med kjøttet. Tilsett vann og kok opp. Tilsett rømmebegeret. La alt sammen småkoke i 20 minutter. Tilsett blomkålblandinga og la alt bli gjennomvarmt. 

Server med poteter (gjerne mandelpoteter) og tyttebærsyltetøy (om du liker det). 



Da er det bare å si bon apetitt! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar