tirsdag 2. februar 2016

Fantastiske rotgrønnsaker og en artig mail fra Frisk forlag.

I dag våknet jeg til tonnevis med nysnø og allerede da skjønte jeg hva dagens trim blir. Mhm.. snømåking! Med frokost og kaffe innabords kledde jeg på meg, tredde musikk på øret og satte i gang. 35 minutter senere var jeg både god og svett og hadde nok forbrent frokosten for lenge siden!

Dagens trim! 

Da jeg kom inn hadde jeg fått en hyggelig mail fra ei dame som jobber i Frisk forlag.  Hun hadde kommet over brødoppskrifta mi og lurte på om de kunne få lov til å publisere den på nyhetsbrev til sine kunder. Selvfølgelig sa jeg ja til det. Og ikke nok med det - som takk får jeg et eksemplar av den nyeste kokeboka deres, Folkets favoritter. Det er ei kokebok for folk som sliter med sensitiv mage og spiser etter low fodmap prinsippet. Den boka blir giveaway på bloggen min så fort jeg får den i hus. Følg med - følg med!

Tirsdager er fiskedag her i huset. Vi er veldig glad i fiskekaker med forskjellig tilbehør. Og da selvfølgelig fiskekaker med minimum 80 % fisk. Ofte er det råkost og poteter, eller i wok. Men i dag forsøkte jeg noe nytt. Jeg fant diverse rotgrønnsaker og kuttet de i "pommes frites" staver, krydret dem og bakte dem i ovnen. Det ble utrolig godt, og til og med mannen i huset som er forsiktig med grønnsaker, pakka innpå. 

Grønnsakene jeg brukte var søtpotet, kålrot, pastinakk, gulbete og gulrot. Disse ble skrellet og delt i staver og puttet i en brødpose. Oppi brødposen hadde jeg 2 ss olivenolje, et par klyper maldonsalt, en dæsj hvitløkspulver, en dæsj provencekrydder og en dæsj sitronpepper. Så blandet jeg alt godt inni posen og hadde i ei stekeform (lurt å ha bakepapir under). Ovnen blei varma til 200 grader og grønnsakene ble bakt i ca 30 minutter. 


Bland grønnsaker, olje og krydder i en brødposer, så slipper dere søl.

Grønnsakene spres utover i ei stekeform (bakepapir under) og stek på 200 grader i 30 minutter.

Mens grønnsakene sto i ovnen stekte jeg fiskekaker i stekepanna. Jeg bruker rapskokos som stekefett. I tillegg lagde jeg sweet chili kesam dressing. Det er så enkelt og så godt og kan brukes til det meste. Du bruker 1/2 boks mager kesam og 2-3 ts sweet chili saus. Bland sammen og la stå og trekke noen minutter. 

Ser ikke dette bra godt ut?? Fiskekaker med rotgrønnsaker og mager sweet chili kesamdressing. Måltidet kommer på ca 400 kcal. (2 fiskekaker, 400 gram rotgrønnsaker og 2 ss mager sweet chili dressing)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar