onsdag 24. februar 2016

Dagens fiskemiddag - lettsaltet torsk med en smak av appelsin

Hjemme hos oss er tirsdag og torsdag faste fiskedager. Dessverre er vi ikke så glad i annet enn torsk og sei, derfor er det om å gjøre å variere disse to fiskeslagene så godt som mulig. I min leting etter inspirasjon til hvordan jeg kunne "trylle" litt med lettsaltet torsk, kom jeg over en oppskrift der appelsin er en viktig ingrediens. Den måtte jeg jo selvfølgelig teste ut. Jeg syns det smakte godt, gubben var någet skeptisk, så man må nesten bare prøve det for å se om man liker det.

Oppskrifta (til 4 personer) er som følger:

600 gram lettsaltet torsk i serveringsstykker.
1 brokkoli i buketter
3-4 gulrøtter i staver
Saften av 3 appelsiner
ca 60 gram smør

Kok grønnsakene i appelsinsafta i noen minutter. Sil av safta (ta vare på den) og legg grønnsakene i ei ildfast form. Legg over fiskestykkene, dryss over sitronpepper og stek i ovnen på 200 grader i ca 15 minutter.

I mellomtiden koker du inn appelsinsafta litt, ha gjerne i litt sitronpepper. Jevn sausen med smør (litt og litt omgangen vispes inn)

Server med kokte poteter (eller bare fisk og grønnsaker) og appelsinsaus.

Fiskestykker legges pent oppå grønnsakene og stekes i ovnen.

Om du er litt tander på salt fisk, kan du gjerne vanne ut fisken i kaldt vann i noen timer før du skal tilberede den. 

Gi meg gjerne tips til hvordan DU tilbereder sei og torsk. Det er alltid fint med nye oppskrifter. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar