lørdag 13. februar 2016

Morsdagskake med bare 120 kcal pr stykke.

God lørdagskveld. I morgen er det morsdag. Vi er invitert til svigermor på middag og kake og jeg bestemte meg for å lage en ekstra kake og ta med for å ha et sunnere alternativ til bløtkake.

Jeg fant ei oppskrift på VG's vektklubb. Jeg klarer jo selvfølgelig aldri å la være å trikse med oppskriftene for å få min egen vri på dem så dermed trylla jeg frem denne herlige og friske ostekaka.

Denne godbiten inneholder bare 120 kcal pr stykke (1/12 kake) og er i tillegg supesunn! Oppskrifta kommer her:

2.5 dl havregryn ristes i stekepanna.
100 gram 86% sjokolade smeltes og blandes med havregrynene. Fordel massen i ei rund kakeform (24 cm) og la det stivne.

300 gram mager cottage cheese og
4 beger yoplait youghurt med bringebær (evt 2 vanilje/2 bringebær)
kjøres med stavmixer til en glatt masse.

Bløtlegg 5 gelantinplater i kaldt vann.
Kok opp 2,5 dl vann og tilsett bringebærsaft el.lign slik at det blir sterk saft. Klem vannet av gelantinplatene og visp disse (en og en) inn i den varme safta. Sett til avkjøling (men ikke så det stivner). Bland avkjølt saft inn i cottage cheese/youghurtblandinga. Hell massen over kakebunnen i forma. Sett til avkjøling slik at det stivner.

Topp kaka med skogsbærblanding.

Da ønsker jeg dere alle en kjempefin morsdag og valentinsdag samtidig som jeg minner om at jeg har giveaway som trekkes på bloggen i morgen. 

Blomster fra gubbeluren min <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar