onsdag 17. februar 2016

Deilig svinegryte med asiatiske smaker

Ofte er det strimlet svinekjøtt på tilbud på butikken. Og som regel blir det wok utav det. Men denne gangen fant jeg ei oppskrift fra Berit Nordstrand som jeg ville prøve. Og det ble suksess.

Til 4 personer.

600 gram strimlet svinekjøtt marineres over natta i en marinade av 1 ss olje, 2 fedd hakket hvitløk, 2 ss soyasaus og 1 ss sitronsaft.

Kutt opp grønnsaker etter ønske. Jeg brukte rød og grønn paprika, løk, gulrot, blomkål og brokkoli.
Stek grønnsakene noen minutter i ei stekepanne/gryte. Legg i ei skål el lign. Stek svinekjøttet (med marinaden) og tilsett grønnsakene. Fres det litt sammen. Tilsett 3 dl vann, 1-2 ss soyasaus, 2 ss lettrømme, salt og pepper (smak deg frem). La det stå og putre noen minutter. Serveres med fullkornsris eller byggris.


1 porsjon svinegryte med 50 gram kokt fullkornsris inneholder såvidt over 300 kcal. Magert og full av næring. 

Resten av uka står det stekt sei, tacobiff, biff med bernaisedressing og salat og kylling i leirgryte på menyen. 

Denne uka er ei litt tung uke synes jeg. Jeg er nå inne i min sjuende uke og er litt tom for inspirasjon. Jeg vet jeg spiser veldig variert, men likevel synes jeg at det går i det samme hele tiden. I går kveld måtte jeg stupe ned i noen pappesker for å finne gamle kokebøker. Der fant jeg masse spennende som jeg skal prøve ut fremover. Følg med på bloggen :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar