onsdag 3. februar 2016

Hvor mange kalorier trenger du egentlig?

For tiden teller jeg kalorier så det koster etter. Jeg har jo et langsiktig mål om at jeg skal ned til sammen 25 kg. Det er fristende å spise så lite som mulig, men den fella har jeg gått i før. Erfaringen har lært meg at for å gå ned i vekt på en sunn måte, må man faktisk spise nok. Og hvor mye er nok?

Da må man først se på det som heter basalforbrenning. (Hvileforbrenning) Basalforbrenninga er den forbrenninga som kroppen forbrenner for at alle vitale organer skal fungere som de skal. Det er det minimumet kroppen trenger i løpet av et døgn. Det er litt komplisert å finne ut akkurat hvor mye energi kroppen bruker til dette fordi det er en del faktorer som spiller inn, sånn som kjønn, alder, vekt og fettprosent. Generelt sett ligger basalforbrenningen på rundt 65-70 % av det totale energiforbruket ditt.

Denne tabellen viser gjennomsnittlig basalforbrenning for mennesker med høy fettprosent. Dvs at jeg som i dag veier 92 kg har en ca basalforbrenning i følge denne tabellen på drøyt 1400 kcal. (Vær obs på at denne tabellen ikke er en 100 % fasit!!!)

Dette betyr at for at kroppen min skal fungere uten at jeg gjør noen aktiviteter, trenger 1400 kcal pr døgn. Så fort jeg er i aktivitet forbrenner kroppen mer. Dette betyr igjen at jeg bør ikke spise under 1400 kcal pr dag for at kroppen skal fungere.

Hva skjer om man får for stort energiunderskudd da?
En studie har vist at om energiunderskuddet er for stort, skrues hvileforbrenningen ned med inntil 40 %. Kroppen går helt i sparebluss. Det som skjer da er at man slutter å gå ned i vekt og i verste fall legger på seg.

Om du vil lese mer inngående om dette, kan jeg anbefale denne siden.

Her finner du en ok kalkulator der du kan regne ut din hvileforbrenning

Konklusjonen min blir da som følger: Spis nok! Ikke forsøk å lure deg selv med å leve på minimumsnivå av kalorier. Du får et dårlig resultat og ødelegger mekanismen i kroppen din. Spis 4-5 gode måltider hver dag. Om du trener mye må du øke energiinntaket enda mer. Marit Bjørgen ligger på ca 5000 kcal om dagen! Om du ønsker å lese mer om hva jeg spiser kan du ta en titt her. 

Og du - husk at en kalori er ikke bare en kalori. Like viktig er det å tenke over hvor kaloriene kommer fra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar