søndag 14. februar 2016

Å gå på en smell - mat og følelser.

Dette innlegget har gnagd i hodet på meg helt siden fredag kveld. Hvorfor skjedde det som skjedde? Hvorfor pakka jeg innpå 3 feite brødskiver med smør og salami pluss sjokkis når jeg egentlig var mett??

For å finne svar på dette, måtte jeg gå inn i meg selv og gruble litt. Hva utløste sprekken?

Etter middagstid på fredag, lurte gubbelure på om det var greit at han dro opp i mc-klubben for å spille biljard med gutta. "Klart det" svarte jeg og mente det. Før han dro, tok han et par pils og vi satt og kosa oss på kjøkkenet. Jeg kjente at jeg var supermisunnelig fordi jeg hadde også lyst å dra i klubben. Det er nemlig der jeg trives aller best. Men jeg kunne jo ikke det, fordi vi har jo lille, søte Maiken på 4 år. Det er ikke bare å dra fra henne.

Han blei henta av en kompis av oss og jeg satt igjen her. Prøvde å glane litt på TV, men fant ikke noe artig å se på. Så da fant jeg ut at jeg skulle ringe ei venninne. Og guess what! Hun var også oppi klubben. Jeg syntes såååå synd på meg selv. Der og da følte jeg meg så helt alene. Alle hadde det morsomt unntatt meg. Jeg satt bare her med dårlige tv kanaler, alene og forlatt. Så hva gjorde jeg? Jo, jeg stupte inn i kjøleskapet og regelrett trøstespiste. Og da måtte jeg jo selvfølgelig spise noe jeg ikke spiser til vanlig. Trøkka innpå! Og gikk og la meg. Og der lå jeg da og irriterte meg over det jeg hadde gjort. Og hadde dårlig samvittighet


Trøstespising er et stort problem for mange, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en av hovedårsakene til at jeg nå jobber med å kvitte meg med 20 overflødige kilo.

Så hva kan man gjøre for å unngå trøstespisinga? Etter fredagens hendelse har jeg brukt mye tid på å lage en strategi for hva jeg skal gjøre neste gang jeg får lyst til å hive i meg "søppelmat" fordi jeg syns synd på meg selv. Trikset er å finne noe lystbetont å gjøre. Noe som gjør deg i godt humør og følelsen av å ta vare på deg selv. For min del blir det å ta en spatime på badet. Jeg elsker hudpleie og har etterhvert et helt lager av deilige masker og kremer fra Korea. Rens ansiktet godt. Smør på en deilig ansiktsmaske, tapp i badekaret, sett håret inn med hårkur og ta med deg ei god bok. Sett gjerne på musikk som gjør deg glad. Når du er ferdig i badet, ta på deg deilige koseklær og sett deg i stua med en god kopp te. Tenn lys og bare slapp av. Finn gjerne noe rolig meditasjonsmusikk på spotify eller youtube og bare kjenn hvor bra kroppen og hodet har det.



Dette er min strategi. Vet du at du er offer for trøstespising? Tenk ut din strategi, slik at du har det klart den dagen du trenger det.

Ha en fantastisk morsdag og valentinesdag. I kveld trekker jeg vinner av giveawayen. Det er enda ikke for sent å melde seg på. Giveawayinnlegget finner du her.
Vil du vinne denne boka? Gå inn på giveawayinnlegget og kommenter. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar