torsdag 25. februar 2016

Jeg samler på salatoppskrifter - her er tabbouleh og brokkolisalat

Det nærmer seg mars måned og for min del betyr det at sesongen i campingvogna snart starter. 3 uker igjen nå, så er det påske og da pakker vi bilen full av alt vi trenger av sengetøy, håndklær og andre saker som vi trenger for deilig campingliv.

Deilig campingliv ja... det betyr god mat, god drikke, gode venner og sene kvelder. Og det er der mitt problem kommer inn. For dere som har lest bloggen min siden starten, så vet dere at jeg hadde samme "ned i vekt prosjekt" for to år siden. Det gikk kjempebra det. 17 kilo forsvant fra november til mars. Og da starta campingsesongen. Lettvint mat, vin i glasset, potetgull på bordet og kiloene kom snikende på igjen. Nesten alle kiloene kom på igjen og jeg har rykket tilbake til start.

Fra 2. januar til nå har jeg kvittet meg med 8 kilo. Og jeg skal kvitte meg med ytterligere 15 kilo til. Det betyr at jeg faktisk må finne på noe lurt i forhold til campingsesongen. Jeg kan overhodet ikke tillate meg pølse med brød til lunsj, fete potetsalater fra Denja, bernaisesaus fra Toro og potetgull på bordet hver kveld. Jeg må finne på noe lurt! Jeg må rett og slett sette meg ned og planlegge sesongen. Jeg må lete opp gode alternativer til den lettvinte kosematen jeg har vært vant til. Men det må fremdeles være lettvint.

Salat er jo lettvint. Man kapper opp en haug med grønnsaker og har i en boks med lokk i kjøleskapet. Det er lett tilgjengelig og man kan fylle på. Men det er nå ganske kjedelig i lengden med isberg, tomat, paprika og agurk. Derfor samler jeg nå oppskrifter og tips slik at jeg kan spise godt og variert uten å bli lei.

I går var jeg på besøk hos en syrisk familie. Jeg fikk servert tabbouleh - en nydelig salat med bulgur. Den kan spises til både kjøtt og fisk. En annen viktig ingrediens er mynte, og endelig får jeg bruk for mynten jeg har i blomsterkassa på campingen til noe annet enn mojito. Jeg tror jeg skal prøve å bytte ut bulguren med quinoa evt byggris for å se hvordan det blir. Uansett - her kommer oppskrifta på tabbouleh.



Tabbouleh til 4 personer. 

225 gram bulgur kokes etter anvisning på pakken.
1 hakket rødløk (evt 3-4 vårløk)
1 tomat i små terninger
1/2 agurk i små terninger
50 gram rosiner
1 liten bunt finhakket mynte
1/2 liten bunt finhakket koriander
Saften av 1 sitron
1 fedd finhakket hvitløk
4-5 ss olivenolje

Alle ingrediensene blandes sammen. La det stå og trekke en times tid før det skal spises. Kan oppbevares i boks med lokk i kjøleskapet i et par dager.

En annen god tilbehørssalat er brokkolisalat. Den smaker spesielt godt til kylling. Oppskrifta er som følger:

Oppskrift på brokkolisalat:
  • 1 brokkoli
  • 1/2 rødløk
  • 1/2 boks mager kesam
  • 30 gram rosiner
  • 15 gram pinjekjerner
  • 1 ss hvitvinseddik
  • 1-2 ss sukrin
Skjær brokkolien opp i små biter, og skyll bitene. Prøv å riste godt av mye av vannet. Jeg skjærer borte mesteparten av stilken, men det får du styre selv hva du liker.
Hakk rødløk i små biter. Jeg liker også å hakke rosiner og pinjekjernene litt slik at de blir fordelt bedre i blandingen. 
Bland sammen alle ingrediensene i en skål. Server!
Kan fint oppbevares et par dager i kjøleskapet. Derfor kan denne forberedes dagen før, slik at det blir mindre tid ved kjøkkenbenken når middagen skal lages.
Hele oppskriften gir ca 370 kalorier, og holder fint til 3-4 porsjoner.
Lag gjerne en dobbel porsjon så har du i noen dager :) Til middag eller til lunsj! 




Gi meg gjerne din beste oppskrift på salat som tilbehør. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar