søndag 31. januar 2016

Søndag er en perfekt dag for planlegging.

God formiddag.
Fra kjøkkenet kommer det liflige dufter nå. Jeg forbereder uka som kommer. I ovnen står det et brød og på komfyren putrer det en tomatsaus. I tillegg sitter jeg og pønsker ut middagsmeny for kommende uke og setter opp nye mål for meg selv. Senere i dag skal min gode venninne Anne Beate og jeg ut på tur. Deilige dagen.

Tomatsausen min ja... den kan brukes til så mangt og når jeg først lager saus, lager jeg en diger porsjon som jeg fryser ned i porsjoner. Genialt å ha på lur til pizza, lasagne eller pasta. Den er billig og sunn og lager seg nesten selv. Det du trenger mest av er tid, fordi den liker å putre leeeenge.

Til 1 porsjon trenger du 1 boks hermetiske tomater (jeg bruker ofte med hvitløk eller basilikum), 1/2 løk, 2-3 fedd hvitløk og 1 1/2 ss tomatpuré og 2 ss olivenolje.



Finhakk løk og hvitløk. Varm opp gryta og ha oppi 2 ss olivenolje. Fres løken til den er blank og ha oppi tomatpuréen. Stek noen minutter. Tilsett hakkede tomater, fyll tomatboksen halvfull med vann og tilsett dette. La putre litt før du tilsetter krydder. Jeg bruker 2 klyper maldonsalt, en diger dæsj provencekrydder, 1/2 ts chilipulver og 1/2 ts kayennepepper. Mange liker å runde den med litt sukker, men jeg kuttet en halv paprika i små biter og hadde oppi. Da får man et snev av den søte smaken. Nå kan den få stå og kose seg i en times tid. Om du og din familie ikke liker "klumper", kan du kjøre den med stavmikser når den er ferdig. Vips har du en deilig og sunn tomatsaus. Denne porsjonen holder til 2-3 pizzaer eller en lasagne.
Her lukter det deilig av tomat og krydder.



Middagsmat til uka må vi også ha. Jeg har tatt et dypdykk i fryseren min igjen og funnet en del godis som jeg skal trylle middag av. Dermed ser middagslista for uke 5 sånn ut:

Mandag: Kyllinglår med byggris og salat. Dressing av mager kesam og sweet chili saus.
Tirsdag: Fiskekaker med rotgrønnsaker
Onsdag: Elgkjøttkaker med grønnsaker og saus.
Torsdag: Fiskegrateng med råkost.
Fredag: Kyllingwok med byggris
Lørdag: Finnebiff (Hurra for samefolkets dag)
Søndag: Strimlet svinekjøtt i fullkornspitabrød og salat.

På søndag er det fastelavn. Og da må vi jo ha boller! For 2 år siden utviklet jeg en sunnere versjon av Tonnys boller. Oppskrifta på dem finner dere her.

Det er siste dagen av januar. Jeg skal på vekta i morgen tidlig for å se om jeg har klart målsettinga mi for januar - minus 5 kg. Jeg vet allerede at jeg har klart det. Spørsmålet er hvor mange bonusgram jeg har  klart. Slik det ser ut tror jeg at jeg har kvitta meg med 6 kg i januar måned. Og jeg har krympet fra 101 cm til 93 cm rundt midja.

Målsettinga mi for februar er å komme meg under 90 kg. 89 kg er det magiske tallet. I tillegg har jeg som mål å trimme 12 ganger. En gang i uka skal jeg ha ei styrkeøkt som går på kjernemuskulatur. Heia meg!!!

Bildet er lånt av Maries verksted. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar