torsdag 7. januar 2016

Raid kjøleskapet og lag sunn restemat

Mange av oss har rester i kjøleskapet. En slant av ditt og en slant av datt. Disse restene går ganske ofte i søpla. Jeg er ikke noe bedre selv og et av mine forsetter i år er å bli flinkere til å utnytte matrester på en sunn måte.

I kjøleskapet mitt hadde jeg en bit juleskinke igjen etter jula. Jeg skar den først i skiver og så i terninger. Jeg fant ut at det kunne fort brukes som kjøtt i to kjøttsuppemiddager. Den ene porsjonen heiv jeg i fryseren. Den andre lagde jeg kjøttsuppe av. Så utrolig lettvint. Skinke i terninger, en pose lapskausblanding (grønnsaker), vann, en buljongterning og en liten skalk med kål jeg hadde i kjøleskapet ble nydelig suppe. Jeg krydra med litt salt, pepper og timian. Suppa ble lagd ferdig kvelden i forveien og gubbelure varma den opp sånn at den var på bordet da jeg kom hjem fra jobb. Sammen med ei grovbrødskive var dette perfekt mandagsmiddag.

Den andre porsjonen med skinke brukte jeg til å lage en variant av husets favoritt. Vi elsker pølse og makaroni i hvitsaus. Og jeg må i tillegg ha potet, smelta smør og ketchup på. Ikke akkurat noen slankekost kan man si. I går lagde jeg en sunnere variant av denne. Jeg kokte fullkornspasta (skruer) og lagde hvitsaus med meljevning i stedet for smør-/meljevning og smakte til på vanlig måte med salt, pepper og muskatnøtt. Blanda pastaskruene i sausen og plumpa oppi skinka. Nå kunne jeg selvfølgelig hatt oppi f.eks brokkoli eller andre grønnsaker også, men jeg fant ut at jeg måtte lage den så tilnærmet favoritten som mulig. Og ketchup måtte jeg ha på! Hadde et par gode kålrotskiver som jeg knaska i meg som dessert for å veie opp for manglende grønnsaker til middagen.

Poenget mitt med dette innlegget er at man fint kan spare både både penger og kalorier ved å lage restemat, bare man orker å bruke tid på det. Her er min middag fra i går - skinke og fullkornspasta i hvitsaus. MED ketchup!

Fiskerester kan man lage fiskegrateng av. Rester av forskjellig kjøtt kan man putte i gryteretter og salater. Lager man en sunn middagsrett kan restene puttes i en matboks og brukes til lunsj dagen etter (som jeg gjorde med fiskekakewoken her om dagen).

Har du noen gode restemattips, så del gjerne.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar