onsdag 20. januar 2016

Eksperimentering på kjøkkenet førte til tidenes matvaffel!

Hei alle i snøværet. Vet ikke hvordan det er hos deg, men her hos meg i Sør-Trøndelag laver snøen ned. Dermed blir trimmen om dagen snømåking. I tillegg har jeg to dager på rad brukt sparken til barnehagen for å hente veslemor. Super trim det også. Kjenner det godt i rumpa og lårene.

Etter middag i dag fikk jeg en lys idé og føyk inn på kjøkkenet igjen. Fra kjøleskapet fant jeg frem egg og cottage cheese. Fra skapet fant jeg frem havremel, bakepulver, salt og pizzakrydder. Jeg kjørte egg og cottage cheese med stavmikser og blanda oppi det tørre. Så tok jeg frem vaffeljernet! Og herlighet for noen gode matvafler det ble. Disse er fulle av proteiner og karboreduserte og i utgangspunktet glutenfrie (kan inneholde spor av gluten). 1 vaffelhjerte inneholder bare 49 kcal. Dvs at 1 hel vaffelplate er rett i underkant av 200 kcal og med pålegg kan dette være en super lunsj eller kveldsmat.


I kveldinga var tiden kommet for å virkelig smake på vaflene. På hodet inn i kjøleskapet for å finne pålegg, fikk jeg enda en lys idé. Jeg dro frem ost og skinke og la på halve vaffelen, bretta den i to og heiv den i vaffeljernet igjen. Vaffeltoast!! Det var så yummy at jeg måtte styre meg for å ikke spise en til. Med 10 gram norwegia og 20 gram røkt skinke kom måltidet på 251 kcal.

Oppskrifta på herligheta kommer her (4 vafler - 16 hjerter)
3 egg
200 gram mager cottage cheese
100 gram havremel
1,5 ts bakepulver
1 lita ts salt
En dæsj pizzakrydder (kan sløyfes)

Kjør egg og cottage cheese med stavmikser. Bland inn det tørre. Røra blir ganske tjukk. Stek i vaffeljernet. Siden det ikke er smør i røra, er det mulig du må smøre jernet bittelitt. Kommer an på jernet ditt. 

Her er vaffeltoasten min.

Nam nam!! Kanskje man kan putte inn ei tomatskive også.. og litt purre? Bare fantasien setter grenser. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar