fredag 15. januar 2016

Uka avsluttes med pizzabrød og tacobiff.

Da var det omsider helg igjen. Denne uka har gått fryktelig fort og har vært travel. Men kostholdet har vært topp og jeg har fått til 2 ok trimøkter. Onsdag kveld ble det 20 min hurtig gåing på tredemølle pluss 60 minutter pyramidespinn. I kveld ble det en kjapp gåtur i 40 minutter. Sprettkaldt, men nydelig ute. Det var bare å hyre på seg varme klær og hodelykt. Med musikk på øret ble dette skikkelig rekreasjon etter arbeidsuka.

Ut på tur - aldri sur. :)

Denne uka har jeg spist mye digg mat. Frokosten er jo som vanlig chiagrøt laget av 2 ss chiafrø, 1 beger yoplait youghurt, 0,5 dl melk og skogsbær. Lunsjen har som regel vært "Monabrød" med egg eller skinke samt masse frukt og grønt. Oppskrift på brødet samt info om chiafrø finner du her

I tillegg har jeg testa to nye ting. I går kveld lagde jeg en modifisert versjon av matmuffins. Jeg er så lat at jeg gidder ikke å styre med muffinsformer og sånn, derfor blei det et slags brød utav det. Dette brødet er knallgodt og sunt, man kan spise det som det er eller med pålegg på. Veldig godt sammen med f.eks suppe. Eller man kan ha skinkebiter og f.eks purre i deigen før den stekes. Bare fantasien setter grenser. Jeg valgte å bytte ut revet ost med mager cottage cheese og hvetemelet ble byttet ut med fullkornshvetemel. Oppskrifta mi gir 93 kcal pr bit (brødet blir 16 biter). 

Nystekt - nam nam!

Oppskrifta er som følger: 
1 beger mager kesam
4 egg
250 gram fullkornshvetemel
2 ts bakepulver
1 ts salt
En god dæsj pizzakrydder
250 gram mager cottage cheese (i stedet for vanlig revet ost)

Rør sammen og bre utover på ei stekeplate. Stek på 170 grader i 25 min. Avkjøl og del opp i 16 biter. Perfekt å fryse!

Du kan gjerne blande inn skinkebiter og f.eks purre.
Det andre nye jeg har prøvd denne uka gjør meg enda mett og god i magen. Tacobiff! Oooh! Det var så digg at jeg har ikke ord! Og så lettvint. Kan brukes til både middag og lunsj. Oppskrifta er enkel:

400 gram karbonadedeig
1 egg
tacokrydder (gjerne hjemmelaget) etter smak. Jeg brukte ca 2 ss. 

Bland sammen og form til 3 burgere. (221 kcal pr stk). Stek i stekepanna til gjennomstekt. Server sammen med salat, salsa og det du liker. Selv hadde jeg 30 gram kidneybønner, 50 gram revet lettere ost og guacamole (av 50 gram avocado og 1 ss mager kesam, krydret med litt tacokrydder). Jeg tillot meg ekstra kalorier i dag, fordi jeg var litt i underskudd på kalorier i dag. Hele måltidet mitt ble på 534 kcal. 



Dette var fantastisk godt!! Sorry for at tacobiffen ikke synes så tydelig under alt stæsjet.

Da gjenstår det bare for meg å si god helg :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar