fredag 22. januar 2016

Har du lyst på potetgull, men teller kalorier??

Så mye rart foregår på kjøkkenet mitt. I dag leste jeg noe som jeg måtte prøve. Man tar to speltlomper og deler i biter. Legg dem på bakepapirkledd stekeplate og pensle med litt olje. Nå kan du krydre dem med favorittkrydderet ditt. Jeg krydret med tacokrydder. Varm ovnen til 225 grader, sett inn stekeplata og stek i 5-7 min. Ta de ut og avkjøl. De blir helt crispy. Vips har du supergodt og sunt chips. To speltlomper veier 48 gram og inneholder 106 kcal. Før steking. Etter steking veier de mindre pga fordamping av væska i lompene. Jeg veide mine til 30 gram. Dvs at 30 gram speltpotetgull inneholder 64 kcal. Til sammenligning inneholder 30 gram Maarud potetgull 208 kcal. Du sparer altså nesten 150 kcal om du velger 30 gram speltlompechips i stedet for 30 gram potetgull.

Om det var godt?? Det var supergodt! Disse kan helt fint brukes som nachos. I 100 gram nacho chips er det 470 kcal. Her er det mye å spare altså. I tillegg er speltlomper mye sunnere med tanke på karboen. Det er mer langsomme karboer i spelt, noe som igjen har positiv innvirkning på blodsukkeret, som igjen påvirker forbrenningen.

Speltlompenachos. Lag en god dip av f.eks ekstra lett rømme og krydder, eller dypp dem i salsa. 

Ellers var jeg en tur på Obs i dag. Handla med meg et par, for meg, nye produkter. Berit Nordstrand har i samarbeid med Synnøve Finden produsert en ost og en "smør". For de av dere som ikke kjenner til Berit Nordstrand, så kan dere lese mer om henne her

Osten er tilsatt D-vitamin (som nordmenn flest får i seg for lite av) og har 30 % mindre salt enn vanlig ost. Jeg syntes den var veldig god og rund i smaken. Pr 100 gram inneholder den 338 kcal. Det er ingen kalorier å spare kontra vanlig gulost, men næringsinnholdet er bedre pga tilsatt d-vitamin og det reduserte saltinnholdet.

Smøremyk rapskokos, "smøret" var pussig, men god på smak. Det var nesten helt hvitt. Det er laget av raps og kokos, det er helt fritt for herdet fett, den er melkefri og fri for fargestoffer og kunstige tilsetningsstoffer. I følge Synnøve Findens hjemmesider er den perfekt til både steking, baking og på brødskiva. Den er også tilsatt D-vitamin i tillegg til A-vitamin. Kaloriinnholdet er 675 kcal pr 100 gram. Til sammenligning har Tine meierismør 742 kcal pr 100 gram. En viss forskjell er det jo på energiinnholdet, men slik jeg ser det, må det være på næringsinnholdet den største scoren er. Rapsolje og kokos er superfett som hjelper til med å spise opp fettet i kroppen vår. Det er vegetabilsk fett som er meget kolesterolvennlig og virker forebyggende på hjerte- og karsykdommer. Skal du først bruke smør, bør man vurdere å gå for denne. Nå har jeg ikke prøvd den til annet enn som en liten klatt på brødskiva mi, men so far - so good.

Litt mørkt bilde , men her er "smøret" og osten. Anbefales!

Da skal jeg knaske videre på "nachosen" min mens jeg tenker ut neste ukes middagsmeny. Tudeliduuu :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar