tirsdag 19. januar 2016

Spicy kyllingkjøttboller med grønnsakspasta

Kyllingkjøttboller har jeg hatt mange ganger. Men det er første gang jeg tester grønnsakspasta. Og jeg må si at jeg ble positivt overrasket. Den smakte nydelig! Og det syntes mannen i huset også.

Fersk grønnsakspasta inneholder 40 % grønnsaker og finnes i flere varianter. Jeg testa den med erter og brokkoli. De andre to variantene er med blomkål og med gulrot. En pakke holdt fint til 2 voksne og 1 barn. Husker ikke den nøyaktige prisen, men mener jeg betalte rett under 30 kr. Når det er sagt, må jeg også si at ut fra det jeg har lest meg til, er ikke denne pastaen nødvendigvis sunnere enn f.eks fullkornspasta så man må passe på mengden man spiser. Dere kan lese en nærmere anmeldelse av pastaen her.


Men tilbake til middagen min som i dag var spicy kyllingkjøttboller i tomatsaus og altså denne pastaen. Dette ble en utrolig smakfull middag. Ikke en liten rest til morgendagens lunsj var igjen på bordet. Den siste kjøttbolla slukte mannen i huset mens vi ryddet bordet. 

Kyllingkjøttdeig er billig og sunn mat. Den er i tillegg proteinrik. (Det er likevel flere kcal i kyllingkjøttdeig sammenlignet med karbonadedeig). 

Oppskrifta kommer her (til 2 voksne og 1 lite barn):

400 gram kyllingkjøttdeig. 
1 ts salt
1/4 ts chilipulver
2 ts kyllingkrydder (de har forskjellige varianter på "Asiabutikker". 
Evt annet krydder du liker.

Form til små kjøttboller og stek i stekepanna.

Saus: 
1/2 finhakket løk
1 stor ss tomatpuré
1 boks hakket tomat med hvitløk
1/2 boks vann
2 klyper salt
1 ss  provencekrydder
Evt annet krydder du liker

Fres løk og tomatpure i litt olje i stekepanna. Tilsett hakket tomat og vann. Smak til med krydderet. La sausen putre i 30 min. Ha oppi kjøttbollene og putre litt til, mens du koker pasta. Serveres rykende varm :)


Ser ikke dette bra godt ut??

Og et tips til slutt - eventuelle rester av sausen har du i en liten boks og putter i fryseren. Perfekt som pizzasaus senere en dag. 

Dagens trim ble sparektur til barnehagen for å hente dattera mi. Sånn går det når man kjører bilen tom for diesel og i tillegg presterer å kjøre den i grøfta..... *flau*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar