mandag 18. januar 2016

Glem pulverkurer og andre ekstremdietter.

Ja visst - jeg mener det. Du får en like bra (og kanskje bedre) vektnedgang med fornuftig mat. I løpet av 17 dager har jeg gått ned til sammen 4.1 kg. FIRE KOMMA EN KILO!! Og jeg har absolutt ikke sultet. Jeg har spist 5 måltider om dagen, drukket vann og trimmet. Jeg har ikke blodtrimmet, jeg har stort sett bare gått turer på 30-40 minutter. En gang har jeg vært på spinning i 60 minutter. Og så har jeg holdt meg unna alle former for brus/saft og snop.

Hvordan har jeg så klart denne kickstarten på det nye året?
Jeg har hatt god hjelp av to elektroniske duppedingser. Telefonen min og et kjekt aktivitetsarmbånd. På telefonen min har jeg lastet ned appene MyFitnessPal og Endomondo. Den førstnevnte hjelper meg å holde styr på næringsinntak og den andre bruker jeg når jeg er ute og trener. I tillegg har jeg også appen til aktivitetsarmbåndet mitt, Shine misfit. Misfit'n er programmert slik at når jeg har oppnådd dagens (egendefinerte) mål, blinker alle lysene når jeg tapper på skiva. Jeg kan følge med på progresjonen i løpet av dagen.

Shine misfit aktivitetsarbånd koster ca 1000 kr.

Alt jeg spiser i løpet av en dag, registrerer jeg på MyfitnessPal. Jeg ligger på 1450 kcal om dagen. Jeg prøver å kutte ned på karboinntaket og øke på proteininntaket. Det høres ut kanskje ut som om det er litt styr å registrere all maten, men det går automatisk etter noen dager. I tillegg er det et supert hjelpemiddel for å lære hvor mye kalorier og hvilke næringsstoffer det er i ting. Den dagen jeg oppdaget at det var over 300 kcal i ei tacolefse (uten fyll) fikk jeg en ahaopplevelse. Spiser man to tacolefser med kjøttdeig, ost og hele pakka, er man fort oppe i en hel dagsrasjon bare i taco'n.

Så hvordan kan en typisk dag se ut for meg?

Frokost (kl 07.00)
Chiagrøt av 2 ss chiafrø, 1 beger yoplait youghurt og 0,5 dl ekstra lett melk. (settes i kjøleskapet kvelden før) Toppes med 50 gram skogsbærblanding.
Evt 1 porsjon havregrøt med bær
Evt 2 skiver brød med magert pålegg og tomat/agurk. Oppskrift på brødet jeg baker, finner du her.

Lunsj (kl 10.45)
2 skiver brød med pålegg og grønt. Jeg bruker ofte egg på skiva.
Evt 100 gram kylling/kjøtt/fisk fra middag dagen før pluss salat
Evt omelett av 3 egg med skinke og purre.
1 frukt

Mellommåltid (kl 13.30)
En byggrynslunsj
Evt en rett i koppen suppe
En liten frukt

Middag (kl 16.00)
150 gram kjøtt/fisk
70 gram karbo (fullkornspasta, potet, byggris)
Masse grønnsaker
Mager saus/dressing.
Tips til middager kan du finne blant annet her.

Kveldsmat (kl 20.30)
1 skive brød med pålegg og grønt

I tillegg spiser jeg ofte en frukt eller en yoplait youghurt sammen med dattera mi når hun spiser kveldsmat i 18.30 tia.

I helgene lager jeg som regel en sunn versjon av pizza/taco/lasagne til middag.

Jeg holder meg helt unna alle former for brus og snop for tia. Jeg skal ha en planlagt utskeielse til helga (og det må man unne seg), men siden den er planlagt går det ikke ut over samvittigheten min, og jeg får ikke en mislykketfølelse fordi dette er noe jeg har bestemt meg for på forhånd.

Det kan være skikkelig lurt å planlegge ukas meny på forhånd. Jeg bruker ofte lørdagsmorgenen til sånt. Da kan jeg handle inn stort senere på dagen og jeg slipper å dra skrubbsulten innom butikken på vei hjem fra jobb om ettermiddagen.

Sett deg et realistisk og gjennomførbart mål for uka og heng opp et synlig sted. Klapp deg selv på skuldra :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar