tirsdag 26. januar 2016

Lag en deilig rotmos

Rotmos er virkelig en av favorittene i heimen vår. Rotmos kan brukes til det meste og jeg får lurt i både mann og barn masse viktige vitaminer og mineraler. Og så er det jo så enkelt og du kan lage det av det du måtte ha av grønnsaker i kjøleskapet. I dag havna det et par poteter, gulrøtter, kålrot, blomkål og pastinakk i gryta. De ble kokt møre og stappet sammen med en liten klatt rapskokos (fra Synnøve Finden). Så tilsatte jeg et par klyper maldonsalt, et lite dryss pepper og en skvett melk og rørte sammen. Dette var tilbehør til dagens middag som var grove pølser fra Gilde.

Vær obs på kaloriinnholdet på pølser. Disse inneholder 268 kcal pr 100 gram, så en pølse var nok for min del. Men det er himla godt da, og som jeg sier - vi skal kunne spise hva som helst, men ikke hvor mye som helst og når som helst. 

Forsøk også rotmos sammen med kjøttkaker og karbonader, sammen med steik eller koteletter. Det er knallgodt. Ønsker du litt mer piff i smaken kan du også hive oppi et par hvitløksfedd, litt persillerot eller sellerirot om du liker det. Til 2 voksne og 1 barn brukte jeg to gulrøtter, to små poteter, 1/2 liten kålrot, 1/2 pastinakk og 1/2 liten blomkål. Nam, nam!!

Ellers var det jo en opptur å gå på vekta i går morges. Minus 5,3 kilo siden 2. januar nå. Mitt første delmål som var 93,5 kg er nådd. Nå er neste mål 90 kg innen utgangen av februar. Alt over er bonus. Jeg er såå fornøyd med meg selv og nå begynner folk rundt meg å se det også. Kjempemotiverende! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar