onsdag 29. januar 2014

Skinke-og makaronigrateng med vri

Jeg skulle egentlig ha skinke-og makaronigrateng til middag i dag. Men jeg hadde glemt å kjøpe egg. Da ble det lettvindtvarianten. Denne er til 4 porsjoner.

Kok 160 gram fullkornsmakaroni.

Lag saus av 4 dl ekstra lettmelk og 3 ss hvetemel. Ta litt av melka og alt melet og lag jevning. Kok opp resten av melka og tilsett meljevninga. Kok på svak varme i 5-7 minutter. Smak til med salt, pepper og muskatnøtt (kan sløyfes). Tilsett kokt makaroni og 400 g skinkebiter samt ønsket mengde finsnittet purre (kan også sløyfes). La alt bli gjennomvarmt. Server med f.eks kokte gulrøtter og hvis du er som meg, kokte poteter.

God middag :-)

3 kommentarer:

  1. Ja det må du virkelig :) Det er kjempegodt. Jeg synes særlig at purre gjør susen. :)

    SvarSlett
  2. Grateng er godt, men jeg er på grovkarbo, så poteten må nok vike på en vanlig ukedag. Brokkoli og/eller blomkål kunne vært et alternativ, men da gjerne i gratengen sammen med resten :)

    SvarSlett