onsdag 29. januar 2014

En lett lunsj og cottage cheese. 

I dag var jeg litt matlei og ikke kjempesulten, men mat MÅ man ha så da fant jeg ut at jeg skulle lage meg en litt enkel, lett lunsj. På hodet inn i kjøleskapet fant jeg en boks cottage cheese, type mager. 100 gram av den, en halv oppskåret appelsin, 3 store jordbær, 4-5 hakkede valnøtter og et dryss kanel og vips var maten klar. Perfekt som en lett lunsj, et mellommåltid, dessert eller kveldkos. Kaloriinnholdet i denne skåla er på rundt 200 kcal. 


Cottage cheese er gull å ha i kjølekapet. Det finne 3 varianter, original (96 kcal pr 100 gram), mager (79 kcal pr 100 gram) og mager med eple,pære og vanilje (92 kcal pr 100 gram). Sistnevnte har jeg ikke sett i butikken her enda. Må høre om de tar den inn. I tillegg lanseres det i disse dager 2 forskjellige porsjonsbegere, mellommåltidsbegere. En med chilimandel og en med hasselnøtt. Gleder meg til å teste dem ut. Jeg mener også at det har kommet eller skal komme to typer til som er smaksatt. Noen som vet?

Cottage cheese er  mager ferskost som er rik på proteiner og ikke tilsatt sukker. Den kan brukes til utrolig mye forskjellig. Som jeg gjorde til lunsj i dag, i bakverk, på knekkebrød eller brødskive med litt frukt eller syltetøy på, sammen med egg i omelett, i salater, på pizza.... et kjapt søk på Tine sine sider ga meg dette resultatet.

Nå lurer jeg på om du har noen gode måter å bruke cottage cheese på? I såfall vil jeg gjerne vite det. 





1 kommentar:

  1. i havregrøt, omelett, med bær/syltetøy, i salat, i kalde wraps, i bakverk, i pannekaker/pletter/lapper, pai, pizza, lasagne..

    SvarSlett