torsdag 30. januar 2014

Motivasjon og inspirasjon

Det å skulle endre livsstil er ikke gjort i en fei. Jeg har garantert gått i absolutt alle fellene som fins i mine utallige forsøk på å kvitte meg med de hersens kiloene. Og jeg har prøvd absolutt alle "vidunderkurer". Det verste er den der suppekuren... spis uhorvelige mengder suppe (pluss litt annet småtteri) i x antall dager og ras ned 8 kg på null komma svisj!! Etter to dager gulpa jeg selleri og bare synet av suppa fikk meg til å miste både matlyst og motivasjon.

Så hva skal egentlig til da?

Jeg har funnet ut at nøkkelen til suksess er for det første å innse at de endringene og grepene man skal gjøre må være permanent. Resten av livet faktisk. Det nytter ikke å gå på en heavy slankekur i 8 uker for så å finne frem sjokkisen og spise feitmat. Jeg brukte lang tid på å la dette synke inn. Helt til en dag i november 2013. Da bestemte jeg meg for at NÅ skulle det skje. Jeg ringte gubbelure og sa til han at det var kun en ting jeg ønska meg i julegave og det var Grete Roedekurs. NÅ!!!! Helt ok sa han. Og da var jeg i gang. Jeg meldte meg på kurs. Det skulle ikke starte før et par uker seinere, men jeg starta like godt registreringa samme dag. Jeg registrerte absolutt alle kalorier jeg putta i munnen. Dette var kjempenyttig for meg fordi jeg da ble bevisst på hvor mye de enkelte matvarer faktisk inneholder. Og da ikke bare kalorier, men også sammensetningen av fett, protein og karbo. Det er også viktig å tenke på nemlig.

Når man starter på et sånt prosjekt så er den typiske fella man går i å gjøre alt riktig på en gang. Og man styrter avgårde på treningsstudio, kjøper nye joggesko og treningsklær og kjøper masse forskjellig mer eller mindre sunn mat, hiver seg over allskens slankekurer... og så går man lei. Etter ikke mange ukene. Jeg har funnet "ikkegåleinøkkelen". Nemlig T Å L M O D I G H E T. Ta små skritt og grep om gangen. Konsentrer deg om å få skikk på måltidene først og fremst. 4 måltider pluss 1-2 mellommåltider. Kroppen fungerer som en bil. Uten drivstoff går den ikke. Så sørg for å få jevnlig påfylling. Da holdes blodsukkeret stabilt, sukkersuget avtar etter noen dager og forbrenninga økes. Så er skritt nummer to å drikke vann. Minimum 1,5 liter hver dag. Fyll 3 halvlitersflasker og sett i kjøleskapet. De skal tømmes i løpet av dagen. Og så kommer noe jeg tror er superlurt. Gjem vekk badevekta!!! For rekk opp hånda alle dere som har startet en slankekur og løpt på vekta stort sett hver dag. Og kanskje flere ganger om dagen?? *rekker opp begge hendene*. Og hva skjer den dagen vekta plutselig viser kanskje en halvkilo mer enn dagen før?? Mhm... man mister motivasjonen totalt!! Se på dette som en livsstilsendring folkens. Ikke som en slankekur. Kroppsvekta endrer seg nesten fra dag til dag, opp og ned alt etter væskenivået i kroppen. Og det er mange faktorer som spiller inn på væskenivået. Den beste måten å holde væskenivået "normalt" på er faktisk å drikke vann. Jo mer, jo bedre.

Man trenger noen ytre motivasjonsfaktorer også. Venner og familie for eksempel. Gjør avtaler med venner om å gå turer. At dere kutter ut kaker og søtt når dere møtes (finnes mye sunn snacks også) og fortell dem hva du driver med. Sett deg små, realistiske mål. Mer enn 4 kg på en måned er i overkant mye. 2-3 kg i måneden er flott. Jeg gjentar igjen: T Å L M O D I G H E T.

En sunn livsstil krever endringer ikke bare i kosthold og aktivitetsnivå men først og fremst i hodet. Det er der jobben må gjøres. Jeg velger å skrive om det en annen dag, men vil gjerne dele et bilde med dere. Det har jeg fått låne fra Maries verksted. Marie lager de vakreste og klokeste bildene jeg vet om. Jeg skal bestille et fra henne, jeg har bare ikke klart å bestemme meg enda.



Carpe diem. 

1 kommentar:

  1. Liker bloggen din. Du sier så mye klokt her. Fortsett sånn, Mona!

    SvarSlett