søndag 6. mars 2016

Middagsmeny uke 10 og søtpotetlasagne med svinekjøttdeig

Uka som har gått har vært ekstremt travel. Det har vært hektiske dager på jobb og thanks heaven for at jeg er så strukturert for tia at jeg har planlagt middagene ferdig, ellers hadde jeg nok gått på en smell. Den kommende uka blir minst like travel, så her gjelder det å ha ting klart på forhånd.

Denne uka vil jeg hente en del inspirasjon fra Pinterest. Jeg har en board som heter "food", som jeg har samlet ganske mye i. Følg meg gjerne (bellarosa70).

Mandag: Lapskaus med kjøttrester fra i dag.
Tirsdag: I dag blir det ikke middag, fordi jeg er på jobb og kurs hele dagen. Men jeg anbefaler fisk.
Onsdag: Blomkålpizza (oppskrift kommer)
Torsdag: Fish'n crisp med råkost
Fredag: Kyllingfilet med blomkålsaus (oppskrift kommer)
Lørdag: Gyros m/salat i pitabrød
Søndag: Kjøttkaker med grønnsaker og potet.



I går lagde jeg noe jeg ikke har lagd før og det ble så godt at jeg må dele oppskrift. Etter et dypdykk i fryser og kjøleskap plukka jeg fram svinekjøttdeig og søtpotet. Dette tryllet jeg frem til søtpotetlasagne. Sammen med salat ble dette knallgodt!

Her er oppskrifta til 3-4 personer:

400 gram svinekjøttdeig
1/2 løk
2 fedd hvitløk
1 boks hakket tomat
1 ss tomatpure
1/2 dl vann.

Søtpotet etter ønske (Jeg brukte 8 skiver i ei brødform)
150-200 gram mager cottage cheese
Litt revet ost

Finhakk løk og hvitløk og stek i ei stekepanne. Tilsett svinekjøttdeig og stek videre til den er stekt. Tilsett tomatpure og fres sammen med resten i noen minutter. Tilsett hakket tomat og litt vann. Putre videre og smak til med salt, chilipepper og provencekrydder (evt pizzakrydder). La det hele putre i 10-15 minutter (Jo lengre, jo bedre smak).

Skrell en søtpotet og skjær i 1/2 cm tykke skiver.

Legg kjøttsaus, søtpotet og cottage cheese lagvis i ei ildfast form. Avslutt med kjøttsaus og litt revet ost. Stek på 225 grader i ca 25 minutter (søtpoteten må bli mør). Server med salat og evt litt brød.


Mange gode smaker på samme fat. 

Da gjenstår det bare for meg å ønske deg en fin søndag. Jeg skal ta med meg søte, lille Maiken og prøve geocaching for første gang. Det blir spennende med skattejakt! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar