søndag 6. mars 2016

Tar du vare på deg selv?

Vi er ferdig med første uka av mars og så langt i år har jeg klart å kvitte meg med 9,1 kg. Det synes jeg er kjempebra! I takt med at kiloene forsvinner, merker jeg at det skjer andre ting også. Spesielt i hodet. Jeg er i bedre humør, har mer overskudd og føler en generell mye større velvære.

I denne prosessen er det mange ting å tenke på. Å spise riktig og variert er vel første bud. Det er lett å kjøre seg fast i et spor, spise det samme oppatt og oppatt og så blir man matlei og går på en smell. Det ønsker jeg å unngå, derfor bruker jeg mye tid på pinterest og instagram for å finne inspirasjon til nye ting å lage/spise. Det er så utrolig masse deilig og fristende som også er sunt. Dette gjør at det egentlig er ganske lett å holde seg unna usunne fristelser.

Litt trim må også til. Jeg har trimavtaler både med meg selv og med ei god venninne. Jeg tar det harde øktene alene fordi jeg er en smule avhengig av musikk i ørene og lukke meg inne i min egen verden når jeg skal slite litt. Gåturene tar jeg sammen med ei venninne. Da går vi fort og skravler og prater. Vi har løst mange verdensproblemer sammen på denne måten. Kvalitetstid! Og det siste jeg har oppdaget nå er geocaching. Det er en superartig og spennende måte og komme seg ut i friskluft på. Om du ikke vet hva geocaching er, bør du forske litt på det. Kort fortalt så er det skattejakt ved hjelp av mobiltelefon med gps. Rundt omkring i hele verden ligger det poster som man finner ved hjelp av gps koordinater. Det kan være et sted man kan lese om eller små "skatter" som er gjemt i området. Jeg testet det for første gang sammen med veslemor i går og vi ble helt hekta.

Maiken og jeg på vår første geocachingtur. Super aktivitet for både store og små. 

Det hele handler å ta vare på seg selv i hverdagen. Sunn og variert kost, trim og turer ut i friskluft sammen med familie og venner og kvalitetstid alene. Spatime for seg selv på badet med hårkur, ansiktsmaske og gode kremer, å bare ligge på sofaen og lese ei bok, en film du liker eller bare rett og slett hvile. Tar du deg tid til disse tingene i hverdagen, eller stresser du med alt du skulle ha gjort på jobb og hjemme? Tillater du deg selv å si "nei" noen ganger? Går du med konstant dårlig samvittighet for alt du ikke rekker å gjøre? Kutt det ut! Dette stresser kroppen så til de grader. Og det er bevist at stress i verste fall fører til at man legger på seg i stedet for å gå ned i vekt. Når vi stresser produserer kroppen stresshormoner kortisol og leptin. Når kroppen er full av disse hormonene, skrur kroppen over på sparebluss. Dvs at forbrenninga går ned og mer energi lagres i kroppen. Og det vil vi jo ikke! 

Til slutt vil jeg nevne søvn. God søvn er uhyre viktig for kroppen. Ikke bare for at man skal fungere dagen etterpå, men også i forhold til forbrenning. God og nok søvn kan faktisk øke forbrenninga di betraktelig. Vi bør alle få til 7-8 timers søvn hver natt. 


Hva gjør du for å stresse ned i hverdagen?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar